å leve med angsten, per i dag

jeg har jo skrevet litt om det før. dette med å ha angst og slite med alt. tenkte jeg skulle skrive litt til. mest av alt fordi jeg fikk høre fra så mange andre der ute forrige gang. kommentarer og facebookmledinger fra folk som sikkert trengte å høre at de ikke var alene (been there). men også litt fordi jeg liker å skrive om det. funker litt som terapi.

jeg ble altså diagnostisert med angst for bortimot halvannet år siden. jeg hadde da slitt med det ganske lenge uten å vite hva det var. jeg hatet meg selv, slet med å komme ut døra om morgenen, skulket skoletimer om jeg kunne, unngikk alle former for sosiale hendelser jeg ikke organiserte sjøl (kontrollbehov), slet med å sove, klarte ikke se lyst på framtida, var hele tiden redd for ulykker eller krangler, skrek mye, kranglet mye... også videre også videre.

jeg fikk behandling. BUPP tok meg inn (etter noen veldig lange måneder på venteliste) og satt meg først med en klinisk sosionom og så en psykolog. vi brukte mye kognitiv terapi etterhvert, og det hadde en veldig god effekt. det er da altså litt som å bruke logikk mot sitt eget tankesystem. angst går jo rett til tankesystemet og tar helt over.

jeg flyttet også hjemmefra, noe som er det fineste og skumleste jeg noensinne har gjort. det har bragt med seg mange nye bekymringer, men mestringsfølelsen er uvurderlig. jeg har stor tro på at det var riktig valg.

men hvordan er det nå da? alt bra?
ikke egentlig.

jeg har fortsatt angst. den ligger langt bak i hodet på meg, og venter på en sjanse til å hogge frem. forskjellen mellom da og nå er kontrollen. jeg vet hva det er som gir meg klump i magen og vil at jeg skal gå hjem fra fester. jeg skjønner at når kroppen stivner i sveisetimen er det fordi hjernen har blitt kapret av frykten, og at det kommer til å gå bra så fort jeg har fått kontroll igjen. veldig ofte kan jeg bare ta meg en pause og puste med magen, og så roer det seg. ting jeg før hadde gitt opp blir plutselig mulig, bare ved å tenke riktige tanker og få kontroll over egen kropp og sjel igjen. det er altså fortsatt vanskelig, men lettere å takle, og ikke minst lettere å se på som overkommelig.

jeg går til rådgiver og helsesøster ganske ofte, gjerne en gang i uka eller mer. de er fantastiske. og de hjalp meg gjennom den veldig vanskelige prosessen med å skulle fortelle klassen min om angsten. å skulle stå foran alle sammen og legge sårbarheten min fram så alle kunne se.. det var vanskelig. spesielt når strategien så utrolig lenge var å skjule det så godt som mulig.  jeg husker jeg var livredd. jeg er likevel utrolig glad jeg gjorde det. ingen rynker på nesa når jeg går fra sveisetimen for å ta en kopp kaffe på trappa og finne igjen pusten. ingen stirrer heller. de bare forstår, og behandler meg fortsatt som normalt når jeg kommer tilbake.

jeg har hjelpelærer i ett fag. og kommer jeg ikke på skolen om morgenen sender rådgiver meg en melding for å høre hvordan det går, for å spørre om ikke jeg vil komme selv om det er vanskelig. det er hjelpetiltak jeg følte meg for stolt til å ta imot i begynnelsen - jeg har jo kommet så langt og å ta imot hjelp da føltes som å gå i helt feil retning - men som jeg må inrømme at jeg trengte (og nå liker). jeg har nesten ikke fravær lenger.

forrige uke kom angsten plutselig, og helt uten grunn. midt i timen. i sånne tilfeller må man bite tennene hardt sammen. for to år siden ville jeg ha gått rett hjem og lagt meg under dyna. men i stedet tok jeg 20 minutter, pustet og gråt til alt var bra igjen, og så gikk jeg tilbake til timen.

de sier jeg er veldig flink. at de er imponerte. at jeg er et prakteksempel på hvordan man skal takle angst, og at jeg gjør alt rett.

likevel føles det ofte som om jeg gjør alt feil. og at jeg aldri skal bli normal noensinne.

men det er angsten som forteller meg det.
jeg tror den bare er redd for å miste plassen bakerst i hjernen min.
det nærmer seg nemlig med stormskritt nå.

Kommentarer
Postat av: Mats Vederhus

Jeg synes det virker som om du er veldig flink.

Vet ikke om du tar noen medisiner, men jeg går på antidepressiva og det funker fint for meg.

Det eneste problemet (rent bortsett fra at det gjør det umulig å sove og gjør at jeg må ta sovemedisiner i tillegg) er at jeg ikke vet om jeg vil eller i det hele tatt burde slutte.

Den sosiale angsten er stort sett forsvunnet, og det har også selvskadingen min (som jeg forøvrig har skrevet om i det nyeste blogginnlegget mitt). Men følelseslivet mitt er også blitt mye mere stabilt. Litt for stabilt, tror jeg (enkelte ganger). Jeg er liksom alltid i en boble av "akkurat passe" (vanskelig å beskrive).

Tanken på at angsten og kuttingen kanskje kommer tilbake om jeg bestemmer meg for å slutte en eller annen gang er vanskelig å forholde seg til.

Uansett, lykke til Ragni, dette klarer du :)

2011-10-30 @ 22:49:13
URL: http://matsv.blogg.no
Postat av: Ragni

Mats: Nei, jeg går ikke på medisiner. Jeg har fått tilbudet, men føler at så lenge jeg fortsatt klarer å komme meg ut døra med jevne mellomrom må jeg prøve å vinne denne kampen for egen maskin.



Men lykke til med din medisinbruk. Håper du kan slippe å bekymre deg for det i nærmeste framtid :)

2011-10-30 @ 22:57:04
Postat av: Kvark

Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å prate om det til folk. Er 20 idag, vært bipolar siden jeg var 13, skjønte ikke selv at jeg var i dårlig humør før jeg var 18, visste ikke at det var noe som het bipolar lidelse frem til et år siden. Prøvd å forklare det til de fleste som ser meg jevnlig, 95% er PISSREDDE og takler ikke en dritt. Ga opp med å prate om det fordi istede å skape en forstålese med de rundt meg om at jeg er egentlig et nervevrak, så ble de bare mega-anspente og prata til meg som om livet mitt var over. En annen ting er at folk ikke lengere føler at de kjenner meg. Akkurat nå bare later jeg som om det er allmennkjent siden jeg har nevnt det nok ganger til nok folk, derimot ikke noe jeg forklarer slik jeg pleide med mindre de spør.

2011-10-30 @ 23:00:22
Postat av: Ragni

Kvark: Jeg skjønner det nesten ikke selv heller. Da jeg fortalte klassen om det var vel første gang jeg sa det til noen utenfor nærmeste vennekrets. Men jeg fikk hjelp av rådgiver til å legge det fram på en rasjonell måte, og fikk presisert at jeg ikke går rundt og er redd hele tiden, men at det er noe som kommer og går og som jeg må finne ut av selv. Tror det hjelper veldig at jeg har en veldig ålreit klasse da.



Jeg er i hvertfall veldig glad for at jeg turte. Selv føler jeg at angsten blir mindre i takt med at jeg snakker åpent om den. Håper det blir lettere for deg etterhvert. Det at folk reagerer sånn tyder jo på at det ikke er nok åpenhet om psykisk sykdom i dette landet (desverre!)

2011-10-30 @ 23:11:01
Postat av: Kvark

Nei, det er tabu som bare faen. Enkelte var klar over at jeg hadde hatt deppressive perioder, men de prata jeg kun om etter at de var løst, og da var jeg heller ikke klar over at det var en del av greia av å være bipolar. Som bipolar er jeg ikke bare deppressiv, men også manisk, og enkelte som hadde sett litt for mye av min maniske side tok meg en dag i å være depprimert og da var første gangen jeg ble tvunget til å fortelle noen at jeg hadde bipolar lidelse. I det samme øyeblikket følte jeg også at veldig mange mennesker, betydde veldig lite. Jeg vil ha ekstreme humørsvinger og det er noe folk trenger å vite og forstå hvis jeg skal ha de i livet mitt. De som kommer til å behandle meg som om livet mitt er over vil være i veien. Selvom jeg har hatt flere angst-anfall, både store og små, har jeg aldri vært redd for å prate om bipolariteten. Jeg antar det er fordi jeg allerede vet at de vil være mer redde enn det jeg er, fordi de mest sannsynelig ikke foreventer at de selv hadde klart å prate åpent om det slik jeg gjør.

2011-10-30 @ 23:24:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0