skolen min

Jeg får litt spørsmål om hva jeg egentlig driver med i Bergen. (forståelig nok)

Jeg går TIP, altså Teknikk og Industriell Produksjon (VG1), på Bergen Maritime, som er en videregående skole og fagskole midt i Bergen sentrum.

Den ser ca sånn her ut:



kanskje ikke veldig pen, men supersentral. bruker litt under et kvarter på å gå bort om morgenen, noe som betyr at jeg kan sove en god del lenger enn jeg er vant til - selv om vi begynner 08.00 hver eneste dag.


A er der jeg bor, B er skolen.
(og skoleveien min er faktisk enda kortere, for det går en snarvei i tunell under bystasjonen!)


Vi er fjorten elever i 1TPC, og fire av oss er jenter. Det er ganske mange til å være en TIP-klasse.
(I A-klassen går det tre jenter, og i B-klassen er det ikke en eneste jente)

Det er da en yrkesretta linje med mange muligheter. Utdanninga kan lede deg til å bli blant annet elektriker, maskinist, mekaniker, kjemiker, prosessoperatør, boreoperatør i nordsjøen og mye mye mer. Jeg for min del planlegger å gå maritime fag neste år, og deretter gå ut i lære som matros i to år. Etter det kan jeg returnere til fagskolen og bli maskinist, skipper eller styrmann.

Det ligger jo litt i navnet at Bergen Maritime satser på maritime fag, men man blir likevel imponert over hvor omfattende det er. Man møter sjømenn i uniform(!) i gangene, og nå nylig investerte skolen i simulatorer for flere titalls millioner. Jeg har etterhvert skjønt at Bergen Maritime er den mest ettertraktede yrkesretta videregående skolen i hordaland, og de aller fleste elevene er veldig motiverte - noe som fører til et veldig bra miljø både blant lærere og elever.

Fant et bilde av den ene simulatoren!

Sjukt kult!
Fikk beskjed om at elevene i VG2 som velger maritime fag får leke seg litt med denne.
Can't wait.

Sånn. Langt innlegg, men det måtte til.
Needless to say; jeg trives.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0